Erasmus 2023/2024

Ve školním roce 2023/24 si naši adolescenti v rámci ERASMUS PLUS užijí tři dvoutýdenní pobyty: v  Norsku, Německu a Chorvatsku.

  • Organisation ID: E10292179
  • Project title: Jsme jiní a přece stejní


NORSKO

V březnu 2024 jsme se vydali na Erasmus výjezd do Montessori školy v Haldenu na jihu Norska. První dny jsme věnovali poznávání okolí pevnosti Frederiksten, kde se nacházela škola. Místní učitel Henrik nás vzal na výlet na vyhlídku Hjemkollen. Se začátkem nového týdne jsme se seznámili s místními studenty a společně podnikli mnoho aktivit. Naši studenti místním představili, jak to chodí u nás na farmě, seznámili je s tradičními kroji a tradičním českým jídlem, společně si zatančili mazurku a také jsme vařili ovocné knedlíky. Na závěr pobytu jsme společně navštívili Oslo a moc jsme si to užili. 


NĚMECKO

V květnu jsme se vydali do německého Hainbachu, který se nachází při rakouských hranicích, jsme se vydali za poznáním, jak funguje plně vybavené a zaběhlé Montessori Centrum pro práci a studium. Začlenili jsme se mezi německé spolužáky a spolu s nimi jsme se podíleli na chodu farmy. Vařili jsme si, prali, starali se o hospodářská zvířata, stavěli jsme venkovní pec, pečovali o vejce v líhni, nakupovali u místních farmářů v německém i rakouském okolí, také jsme sušili medvědí česnek a další bylinky, vyráběli produkty na prodej, sázeli zeleninu, opravovali foliovník a mnoho dalšího. Kromě toho jsme v okolí farmy poznávali na kolech krásy Bavorska a navštívili jsme nádherné město Salzburg. Nezapomněli jsme ani na naši kulturu, kterou jsme ve formě tanečních kroků, sladkých knedlíků a prezentacích o naší škole a Krkonoších představili německým spolužákům. Tento Erasmus výjezd se nám opravdu velice vydařil. 


CHORVATSKO

V červnu jsme se opět rozloučili s našimi deváťáky na moři, tentokrát Jaderském. Strávili jsme 8 dnů v chorvatské škole v Solinu a 6 dnů na katamaránu. V rámci přechodového rituálu jsme před deváťáky postavili výzvu prověřit, co se na farmě naučili, ve zcela novém prostředí lodi plavící se po moři. Ani nezaváhali. Byla z nich skvělá posádka, kde se každý ujal nějaké zodpovědnosti a vzájemně si pomáhali a doplňovali se. O tom svědčily i pohledy všech v přístavu, když katamarán připlouval k městskému molu a na palubě stála "jen" skupinka dětí. Všichni zvědavě přihlíželi a naši žáci vystřihli ukázkovou spolupráci bez jakéhokoliv pokřikování na sebe nebo zmatků: připevnění fendrů, převzetí muringů, hození lan obsluze, uvázání za pacholata na mole, dotažení muringových lan....